לא על הסכם לבדו

מריאלה יעבץ בוחניק

״מה אתה חושב שיקרה בבית במשפט?״
״בבית המשפט אתה יודע איך אתה נכנס אבל לא איך אתה יוצא״
כל מגשר שעוסק בתיקים משפטיים מכיר את השאלות האלו הנשאלות בשלב של השיחות האישיות (caucus באנגלית. ) בשיחה האישית עם כל צד יש לנו אפשרות לדיבור ישיר וקרוב יותר ולכן אפשר לכוון להסדר עם הצד השני.

לא פעם שאלתי את עצמי ״את מי אנחנו משרתים ברגע זה? התיקים מגיעים אלינו מהמערכת המשפטית במטרה ברורה ומוצהרת של הקלת העומס בבתי המשפט -וכמובן גם מתן הזדמנות לצדדים להגיע להסדר בינם וכך לחסוך זמן, כסף, עוגמת נפש ואולי גם לשמר או לשקם את מערכת היחסים בינם.

גם למגשר יש אינטרס שהגישור יסתיים בהסדר: הוא ״צובר תיקים״ (בשפת הקהילה המקצועית) המאפשרים לו להגיש את מועמדותו לרשימות מגשרים יוקרתיות יותר, צובר הצלחות התורמות למוניטין. 

אבל לא תמיד סגירת הסכם במסגרת הליך הגישור משרת את הצדדים:
לכל אדם יש את הקצב האישי שלו להתמודדות עם סכסוך ולא תמיד הוא נמצא בהתאמה עם מסגרת הזמן של הגישור. לפעמים מדובר על נושאים הדורשים מידע, חשיבה או חוות דעת נוספת ולא תמיד מקבלים את ההזדמנות הזו כי ״חייבים לסגור״. לפעמים מקרים עם פערי הכוחות וכוונת אחד הצדדים לנצל את האופי הלא פורמלי וסודי של הגישור לרווח לא הוגן, מתאימים יותר למודלים אחרים ליישוב הסכסוך, אבל הלהט של המגשר/ים להגיע להסדר מוביל אותנו בסופו של דבר לשרת את החזק.״את מי אנחנו משרתים?״ זו שאלה רלוונטית גם למגשרים קהילתיים.
 
לאחרונה נפגשתי עם צוות מגשרים קהילתיים אשר ספרו באכזבה על תהליך של בניית הסכמות בבניין דירות בו התגלתה בעיה של רטיבות אשר תיקונה דרש גיוס כספים מהדיירים והועד התקשה לגבות ולכן פנתה למרכז לגישור.
 
״מה עשיתם?״ שאלתי

צוות המגשרים נפגשו עם ועד הבית ולאחר מכן הזמינו את הדיירים לסיור משותף בביניין כדי לראות את הבעית הרטיבות, בדקו יחד איתם את עלויות התיקון והפיצו לכל הדיירים את המידע ובקשו להגיע לאסיפה להצביע על התוספת תשלום. לסיור הגיעו דיירים מעטים ולאסיפה עוד פחות. ההחלטה עברה אך עדיין דיירים רבים סרבו לשלם.

״אני מבינה מה קרה״ אמרתי. ״ היה כאן מזמין עם הגדרת בעיה ואינטרס מאוד ברור. אבל מעולם לא שמענו מה הבעיה/ כאבים/ דאגות או תפיסות של הדיירים את הבעיה.

כשאני נכנסת לדירה של דייר, אני לא מציגה את עצמי כמגשרת שהוזמנתי לעזור להגיע להסכמות לגבי בעיית הרטיבות – אלא כמגשרת שהוזמנתי לעזור להגיע להסכמה סביב הנושאים שבמחלוקת״.
 
אני יודעת, בדיעבד כולנו יותר חכמים. גם לי קרה לא מעט פעמים.

כמגשרים המוזמנים על ידי מערכת, לא תמיד ברורה לנו התשובה לשאלה ״את מי אנחנו משרתים ?״. כיום יותר ברור לי שהמטרה שלי אינה להגיע להסכם. המטרה עבורי היא לייצר מרחב בטוח לדיאלוג כן, אמיתי ובונה והזדמנות לראיה כוללת ורחבה של תמונת הקונפליקט כך שכל צד ירגיש שיש לו את הכלים הרגשיים, השכליים והמעשים לעשות את ההחלטה הטובה ביותר עבורו.

אוטו שארמר, מייסד תיאורית ה u, אמר ש: ״דיאלוג אינו מצב של אנשים שמדברים אחד עם השני, אלא היכולת של המערכת לראות את עצמה״.

זה התפקיד שלנו כמגשרים עבורי.