כוחן של שאלות מחוללות בגישור ובכלל

מריאלה יעבץ בוחניק

על הליך גירושין לא פשוט שחברתי עברה בגיל 60, וכמה הכל היה יכול להיות אחרת עם השאלות הנכונות בתהליך

אתמול ישבתי עם מכרה לשתות קפה, והיא סיפרה לי על הליך הגירושין שלה בגיל 60: ״רציתי עוד לנסות טיפול, לעשות מאמץ להציל את הנישואין, אבל הוא אמר שמבחינתו הקשר נגמר ובכלל היה צריך להיפרד ממני כבר לפני 10 שנים… הייתי ממש אבודה   הפרידה הייתה קשה והגישור היה סיוט״

״מה היה בגישור?״ שאלתי אותה

היא סיפרה לי על כך שהמגשרת הייתה מאוד נחמדה אבל השיחות היו קשות.
לאחר הסבר על חוקי התהליך וחתימה על הסכמת החוקים, כל אחד סיפר איך הוא רואה את הדברים ומיד החלו לדבר על חלוקת הרכוש והפנסיות.

שאלתי אותה :״מה היה קורה אילו הייתם מגיעים לגישור והמגשרת, במקום לקרוא את החוקים ולדבר על הנושאים שבמחלוקת הייתה שואלת: ״ על איזו שאלה הייתם רוצים לקבל תשובה בסיום המסע המשותף הזה שמתחיל עכשיו בגישור?״

המכרה הסתכלה למעלה, מנסה לדמיין את הסיטואציה בשקט.
לאחר כמה דקות היא אמרה: ״וואו, זו שאלה לא פשוטה. צריך ממש לחשוב״

״עבורי זה רק סימן שמדובר בשאלה טובה״. אמרתי
״ האם השיחה שהשאלה הזו מזמינה אליה הייתה עושה הבדל בהרגשה שלך?" שאלתי.

היא הסתכלה עלי מרוגשת קצת ואמרה לי: "ללא ספק זה היה הופך את התהליך לאנושי יותר.״

אנושי יותר. זו ההגדרה המדויקת של גישור יוצר מציאות.

גישור אינו רק תהליך רציונאלי מבוסס אינטרסים לפתרון מחלוקות אלא בעיקר מרחב אנושי של דיאלוג אותנטי, של התבוננות ולמידה משותפת וההזדמנות להגיע להסכמות ממקום אמפתי ומוקיר.

 

שאלות מחוללות הן בין הכלים המרכזיים ליצירת מרחב אנושי בכל תהליך באשר הוא, ובוודאי בתהליך גישור.
 

המאפיין המרכזי של שאלה מחוללת הוא היכולת שלה לייצר אנרגיות של תשוקה ומחויבות לתהליך הגישור, לגייס את הדמיון, את החלומות ואת הזהות המועדפת שלנו- דווקא ברגעים שאנחנו הכי פגיעים וחלשים.

שאלות מחוללות פותחות את הדלת לדיאלוג ולגילוי ולהן 3 מאפיינים עיקריים:

  1. שאלה מחוללת מערערת הנחות קיימות, מפתיעה ופותחת חשיבה להנחות חדשות
  2. שאלה מחוללת היא זו שממקדת את התהליך ונותנת כיוון
  3. שאלה מחוללת פותחת מרחב חדש של אפשרויות ומייצרת אנרגיה לתהליך

אז למה אנחנו לא שואלים שאלות כאלה בדרך כלל?

הקצב המהיר של חיינו וקצב העבודה האינטנסיבי שלנו לא מרבה לספק לנו הזדמנויות להשתתף בשיחות רפלקטיביות ובמקום זה אנחנו שמים דגש על תיקון מהיר – "זבנג וגמרנו".
גם בארגונים מערכות התגמול מחזקות את הגישה הזו,  מנהלים רבים מאמינים שמשלמים להם על פיתרון בעיות ולא על טיפוח חשיבה פורצת דרך.

" כמה חבל שלא יכולתי להיות בתהליך כזה" אמרה החברה של החברה שלי "הייתי שמחה למפגש אנושי יותר".